Vi kontakter deg gjerne!

Fyll inn skjemaet, så kontakter vi deg ved første anledning.

Avtaler

Forbrukerkjøp og kjøpsrett

Med forbrukerkjøp menes salg av en vare til en forbruker når selgeren opptrer i næringsvirksomhet. I disse tilfellene kan håndverkertjenesteloven eller forbrukerkjøpsloven være aktuelle. Er det ikke et salg fra en næringsdrivende til en forbruker, er det normalt kjøpsloven som gjelder.

Alle har vel opplevd at det kan være feil ved varen man har kjøpt, at varen går i stykker etter kort tid, eller at varen rett og slett ikke holder mål. Det er viktig at du reklamerer overfor selgeren så raskt som mulig, men det er ikke alltid like lett å nå frem til selgeren med et krav. Vi kan bistå deg med å ivareta dine rettigheter og plikter etter forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.

Vanlige temaer er:

  • Erstatning eller prisavslag
  • Forsinkelse
  • Heving
  • Levering
  • Mangler ved varen
  • Risiko for varen
  • Retting og omlevering
  • Når har man plikt til å betale?
  • Kan det kreves noe fra tidligere salgsledd (dvs. selgeren til selgeren)?
  • Har selgeren opplysningsplikt?
  • Har kjøperen plikt til å undersøke varen?
  • Kan kjøperen holde tilbake penger?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale.